torsdag 26 mars 2015

Running girl


Jag har bestämt mig för att lägga extra fokus på löpningen i min träning under 2015. Innan jag blev helt förälskad i styrketräningen sprang jag ganska mycket och (i mitt tycke) ganska fort. Då sprang jag 5 km på 26 minuter. Jag skulle inte säga att jag har dålig kondition idag, mitt hjärta jobbar mer än gärna hårt utan problem, men man blir också duktig på det man fokuserar på. Idag är jag duktigare på att lyfta eller böja tungt, eller att jobba hårt och intensivt en kortare period, jämfört med att springa fort eller långt. Som jag ser det har jag stor utvecklingspotential i min uthållighetsträning, vilket passar perfekt vid löpning. Det ska bli väldigt intressant att se hur jag lyckas bibehålla min styrka och, kanske ännu bättre, hur min bål (främst nedre delen) utvecklas.

 

Häromdagen fick jag hem mina första barfotaskor, ett par Merrel Bare Access Arc 3. Jag har hunnit springa lätt i dem någon enstaka kilometer, vilket då kändes ovant men bra, men vilket också känns i vaderna ett par dagar efter. Mina tankar kring skorna är inte att jag förkastar skor med dämpning, utan jag är nyfiken på vad en annorlunda löpstil kan göra med min kropp. Jag har nämligen lätt för att tappa nedre delen av bålen och svanka, vilket gör att jag får ont i ländryggen. Med framfotalöpning springer jag mer upprätt, vilket jag tänker ger en bättre hållning och ett bättre utgångsläge för ett bra bålstöd under löpningen. Så, jag ska försöka introducera de här skorna långsamt. Kanske gör de susen för min teknik, kanske inte. Hur som helst tänker jag att känslan av att springa med dom i skogen i sommar måste vara helt fantastisk.

Vad springer du i för skor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar