måndag 23 augusti 2010

Summering av nya vardagen

Förra veckan var första ridlektionen på KDRF. Jag gick lite diskret igenom hästarna spilta för spilta innan jag hittade gamle Hector ståendes i en box. Han var stor, men jag har börjat vänja mig vid Birk nu så jag tänkte inte så mycket på det. Min grupp verkar trevlig och ett glatt ansikte från tiden jag var mycket på SARF fanns också där. Instruktören verkar toppen och jag blev välkomnad och kände mig som en i gänget direkt. Sen hann lektionen bara börja innan den var över tyckte jag. Det går fort när man har roligt!? Effektiva övningar på rakställning och ställning åt höger/vänster utan stigbyglar var det i alla fall. Hector blev svettig och själv fick jag träningsvärk i flera dagar efteråt. Imorgon är det dags igen!

I helgen har jag ridit Birk. Inspirerad av övningarna i Ersmark gav jag mig på samma övningar med honom. Eller ja... jag gjorde ett tappert försök... Nedsittning utan stigbyglar på den hästen = nästintill omöjligt. (Barbacka är en helt annan sak, det går!) Jag studsade som en boll och fick använda magmusklerna till tusen för att hålla balansen, något annat kunde jag inte koncentrera mig på... :p Jag satt bara och spände musklerna tillslut så jag tog stigbyglarna och då gick det bättre. Snäll gammal ridskolehäst som han är gör han allt för att ryttaren ska bli nöjd, men han vet också knepen han ska ta till för att slippa jobba med hela kroppen. Länga halsen, skjuta ut bogarna, bli tung i handen till exempel. Så vi gjorde mycket halter/halvhalter och serpentiner för att lösgöra sidorna och jag var så nöjd i slutet! Han bar upp sig själv helt annorlunda och försökte inte ens hänga på bettet. :)

Igår gjorde jag liknande övningar men med mer galoppinslag och galoppfattning från halt och skritt. Blev riktigt nöjd då också, men han fjompade på som tusan i början! Tror att han ogillade vädret och tyckte att jag var allmänt tråkig som ville vara på den geggiga ridbanan. Torraste delen var dessutom vid hinderhuset där det är SÅ farligt, bara ibland...? Han stannade och tjurade, böjde sig som en ostkrok och 'hotade' med att stegra ett par gånger. Det är krut i gammgubben ibland! :) I vilket fall så är han himla go och det är så kul att jag får hjälpa dig med honom Lina!

Förutom hästeriet så har skolan dragit igång. Såhär efter fjärde dagen känner jag mig fortfarande riktigt peppad på studier och jag tror att det kommer bli ett bra år. Klassen verkar störtskön och vi gör mycket samarbets/lära känna varandra övningar så man får chans att lära känna alla. Vi kommer att läsa anatomi, humanbiologi, självkännedom, hälsa, näringslära och ha massage och yoga. Imorgon börjar lektionerna på riktigt, så jag kanske inte sitter med samma positiva känsla då... haha :)

Ridskola, Birk, skola, älsklingen, vänner, familj... vardagslivet är rätt okej just nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar