torsdag 9 september 2010

Ta hand om dina fötter

* Besiktning - check
* Ny kyl/frys och spis i nya lägenheten - check
* Förhandlat fram ny kran till köket och duschen i nya lägenheten - check
* Spenderat för mycket pengar - check där med!

Idag hade vi en intressant förmiddag på Team Sportia. Vi fick lära oss om foten, olika typer av skor, pronation, supination, ilägg m.m och sedan titta på våra fötter i en spegellåda. Jag var förberedd på alla möjliga fel då jag har haft mycket problem när jag var yngre. Bland annat så har jag opererat bort halgus valgus vid lilltårna på båda fötterna. Så när det såg helt okej ut i spegellådan blev jag något förvånad och glad! Jag belastar helt normalt över hela foten och har ett bra hålrum under. Inte heller är jag plattfot som jag fått höra sen jag var liten.

Jag fick dock ett tips av min mentor som är sjukgymnast om ett ilägg, en pelott att lägga under framfoten som stödjer upp och gör så att inte framfoten och tårna pressas åt sidorna som det har gjort tidigare. Om man inte belastat fel kan sådant bero på för trånga skor i kombination med överbelastning, t.ex. i fotbollsskor (som är de sämst utvecklande i världen, och ändå de mest sålda - fick vi höra) vilket nog var orsaken i mitt fall. Jag hade mest problem då jag tränade mest fotboll... Så han som föreläste plockade fram ett par passande sulor med inbyggd pelott inuti. Jag tog med mina joggingskor så jag provade sulan i dem - och vilken skillnad det blev! Helskumt kändes det, men ändå rätt och avlastande på nåt sätt. Så de plockade jag på mig.

Sen provade jag 5-6 par inneskor innan jag hittade ett par som inte satt för glest i hälen. Vi ska säkert vara ute och brottas och göra allt möjligt apjobbigt och roligt i vinter, men vi ska också vara inomhus så det kan ju vara bra med ett par skor som är till för det. (Jag har redan varit nära på att vricka fötterna när jag haft joggingskorna inhomhus, de har ingen vridningsfunktion utan är till för att använda framåt - tips från coachen!).

När jag ändå strosade omkring kunde jag inte undgå att gå förbi klädavdelningen också. Och de hade ett supersnyggt träningslinne som jag kollat på lääänge som bara skrek efter mig... :] Så det fick också följa med till kassan. Väl där blev det allt annat än billigt trots en bra rabatt.

Men, med tanke på att fötterna och framförallt hälarna tar emot nästan dubbelt så mycket av min kroppsvikt varje steg och upp till 5 gånger så mycket vid löpning/träning (!) känns det som väl investerade pengar på mig själv. Fötterna ska hålla hela livet, tänk på det!

1 kommentar:

  1. Aha! Det var därför mina fötter kändes helt mosade efter att ha sprungit i alldeles för kuperad terräng - fötter vrider sig och skorna är inte anpassade. Där fick jag svar på mina tankar! :)

    SvaraRadera