tisdag 31 januari 2012

Last january summation

Alltså vad tiden rusar förbi numera! Det var nyss jullov och skolstart och tentanervositet. Nu tuffar vi på med termin 2 med ny kurs, etik och kommunikation, vardagslunket med pendling till Umeå, anatomitentan är ett minne blott (trots att resultatet inte kommit än, HEH!) och det med min onda fotled övergår sakta men säkert till att placeras i facket ett minne blott det med.

Förutom skolan ligger fokus på träning och kost, sommarens höjdpunkt i Barcelona och fler resedrömmar! Sen förra veckan har jag fått för mig att jag ska stärka bålen ytterligare så jag kör bålstabilitet varannan dag i form av plankan, sidoplankor och och stående planka där man drar upp benen under sig. Jag ökar i hur länge jag håller och försöker avancera. Det går bättre och bättre! Dessutom tänker jag lägga till en konditionsdel innan gruppträningspassen, i söndags cyklade jag 30 minuter innan combaten, så det blir eventuellt något liknande idag, tills jag är helt säker på att fotleden är okej, då blir det löpbandet!

Gällande kosten så har det blivit en hel massa fokus på protein! Att få i sig tillräckligt, särskilt de dagar jag tränar. Samt att försöka laga nyttiga, varierade måltider. Testat en del nya recept och sätt att tillaga maten, såsom i aluminiumfolie i ugnen. Fettsnålt och enkelt, och det blir inte torrt! Igår testade jag quinoa för första gången och kommer hålla mig till det och fullkornsris framöver. Det var både gott och innehåller mer näring, yes, framförallt mer protein! Den här månadshandlingen såg minst sagt lite annorlunda ut än vanligt, då jag köpte dubbelt så mycket kyckling och vit fisk än jag brukar, endast 500 gram rött kött (med minsta möjliga fetthalt) och quornfiléer. Ingen köttfärs, ingen korv, inget vanligt ris, inga vegetariska falafels (falaflar? hej försvenskning!). Kände mig minst sagt nyttig :)

Längtan efter sommaren och Barcelonaresan är stor och om jag inte skummar igenom någon bok om Barcelona så går jag igenom gamla anteckningar från spanskalektioner. Igår var jag dessutom på ett möte med en VFU-planerare som har hand om internationella platser. Hur häftigt vore det inte att göra en praktik utomlands! Eller att göra C-uppsatsen i kombination med fältstudier. Det väckte givetvis massa, massa funderingar och jag ska försöka räta ut några frågetecken och kolla upp vad som är möjligt och inte framöver, spännandeee!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar