söndag 20 juni 2010

Skrattyoga?

Häromveckan provade vi något väldigt kul på Medlefors, vi hade skrattyoga. Lärarna hade olika övningar där vi t.ex. skulle gå runt och hälsa på varandra och skratta. Det kändes så fånigt när de beskrev det, men det tillgjorda skrattet förvandlades snabbt till ärligt skratt. Efter övningarna fick vi information om skrattets effekter, vilket förvånade mig att det var så mycket:

- Skratt lindrar stress
Utan ansträngning ger skratt ro, harmoni och avspänning och är därmed en av de bästa metoderna för att avhjälpa stress på arbetet och sänka sjukfrånvaron.
- Skratt stärker immunförsvaret
Negativa känslor försvagar immunförsvaret och gör kroppen utsatt för infektioner. Skratt bidrar till att antalet vita blodkroppar ökas och därmed förbättras kroppens egen läkningsförmåga.
- Skratt ökar inlärningsförmågan och kreativiteten
Flera undersökningar visar att inlärningsförmågan och kreativiteten blir bättre.
- Skratt är naturligt smärtstillande
Skratt ökar nivån av endorfiner, ett kroppseget morfinliknande ämne som är kroppens eget naturliga medel mot smärta.
- Skratt ger bättre lungkapacitet
Människor med astma och bronkit kan ha stor nytta av skrattövningarna eftersom lungkapaciteten och syrenivån i bloder ökar.
- Skratt ger bättre magsmältning
Skratt ger bra motion för de inre organen. Det ökar blodtillförseln till musklerna och andra organ och ger bättre matsmältning.
- Skratt föryngrar
Ett leende ansikte verkar tilldragande i sig självt. Skratt ger ypperlig träning för ansiktets muskler och gör mimiken mer levande. Det kommer mer blod till hjärnan som därmed får syre och rätt temperatur. Håll huvudet kallt!
- Skratt ökar välbefinnandet
Skratt gör dig mer positiv till din omgivning och mindre irriterad på småsaker. Bra mot depression, rädslor och sömnlöshet.
- Skratt löser konflikter och skapar gemenskap
Jeltsin och Clinton förenades i ett välbekant förlösande avväpnande skratt vid toppmötet i New York 1995. Skratt fungerar på alla nivåer och i alla sammanhang!
- Skratt sänker blodtrycket


Skratta mer gott folk :)

1 kommentar:

  1. Jag såg din kommentar och svarade på den för ett par dagar sen men den kanske inte gick fram av någon anledning, kanske är jag bara korkad. Jag minns inte riktigt vad jag skrev men jag tror att det var nåt i stil med att din teori kan stämma ganska bra och att jag själv varit inne lite på samma teori tidigare eftersom de flesta av de gamla spökena dyker upp då jag i övrigt mår som bäst och allt rullar på! Jag har också gått på Medlefors och haft skrattyoga förövrigt :P

    SvaraRadera