fredag 4 juni 2010

Upplyst!

Att välja glädje - Kay Pollak

Igår fick jag mitt efterlängtade paket med böcker med bland annat ovanstående. Jag började bläddra i den och kände direkt att jag skulle tycka om den - jag gillar sättet han skriver på och förmedlar sina tankar. Ärligt. Enkelt. Verkligt. På kvällen började jag läsa - och kunde inte sluta! Den fångade mig totalt. Boken är uppdelad i 5 olika delar där tanken är att man ska reflektera över varje del och göra övningarna - och alltså INTE sträckläsa den - men jag blev helt såld och ville bara ha MER. Med handen på hjärtat är det bland det bästa jag läst någonsin - vartenda ord berörde mig på ett personligt plan.
Tänkvärt från boken:

Jag föraktar inte en människa av de skäl jag tror.
Utan enbart för vad hon väcker i mig.
Allt mitt förakt är meddelanden till mig.
Inte om den människa jag föraktar. Utan om mig.
Orsaken till mitt förakt finns i mitt sinne.

Det blir en nedåtgående spiral (eller accelerande rörelse som nämns i boken).

Den första projektionen är en attack
som skapar skuldkänslor
som behöver bekräftas med en ny och kraftigare attack
som skapar en ny större skuld
som behöver en ny större bekräftelse
som skapar behov av än större lögner och än större projektioner och bundsförvanter
som ger än större skuld
som skapar än värre attacker
ända till
"den slutliga lösningen"
som alltid innebär någon form av total separation eller förintelse

I den som har stor skuld finns omedvetet, till slut, följande tanke:

Jag orkar inte se min skuld.
Ta bort den som påminner mig om min skuld.
Förinta den som påminner mig om min skuld!

Hur resten av mitt liv ter sig
är ett resultat av mina tankar.

1 kommentar: