fredag 2 december 2011

Osammanhängande, men lite skola, glädje, julmys och lugn hemma hos mig

Jag ska inte säga att det är stressigt att läsa på universitet, det är det väldigt sällan. Men för att det inte ska bli det förutsätter det en del disciplin. I måndags började jag min tredje kurs, nämligen anatomi och fysiologi! (Som jag är barnsligt förtjust i, jag och latinska ord är som goda vänner, lite som jag och finaste Pia, vi behöver inte träffas jämt för att hålla igång en bra relation, vi vet vart vi har varandra ändå!)

Om man tyckt att de övriga kurserna varit flummiga och en aning slappa så togs vi ned på jorden med råge i måndags. På självaste lucia har vi dugga (en form av tenta som, om man klarar den, gör att man kan hoppa över den delen på den stora tentan i januari) i medicinsk terminologi, cellbiologi, rörelseapparaten (skelettet, leder, fogar, muskler, funktioner, you name it), nervsystemet, sinnena och sinnesorganen samt det endokrina systemet. På självaste kursstartsdagen fick vi alltså veta att vi ska lära oss allt det här, på 2,5 vecka! Det här känns mastigt för mig, som ändå har mer än hälften av det någorlunda fräscht i minnet sedan Hälsovägledarutbildningen, så jag kan inte ens föreställa mig hur många av mina klasskamrater måste känna som kanske aldrig läst någonting om kroppen alls?

Jag försöker i alla fall ta det lugnt och beta av de olika delarna eftersom. Att stressa upp sig över det ger ju absolut ingenting, det får nog bara motsatt effekt. På tal om att ta det lugnt så är det precis vad jag gör ikväll! Efter några timmars plugg var jag rätt mosig i bollen och ganska slut i övrigt också, så tanken fanns på att avboka eftermiddagens bodycombat... men den tanken övervanns av två andra tankar - att det alltid, alltid är så roligt under passet och att det alltid, alltid känns så himla skönt i kroppen efteråt. Så jag tog mig dit, och hur blev det? Preciiis som sådär bra som alltid. Underbara, fantastiska träning vad jag tycker om dig!

Sen jag skrev sist har jag hunnit göra bort en annan tenta och blivit godkänd på den, varit på trevlig klassfest där jag letade fram polisdräkten och kom dit utklädd, tränat en hel massa samt förra helgen vara med om något man inte möter varje dag, nämligen ren och skär vänlighet. Jag följde med bästa Sara hem för att kika på lite (vad jag trodde!) kläder. Då fick jag dessutom träffa hennes goa son och se hennes fina hus, flera flugor i samma smäll! Men för att återgå till kläderna så trodde jag att det kanske skulle röra sig om nån tröja och ett par byxor, men hem kom jag med en full ikeapåse med kläder, alltså typ en halv garderob! Massa t-shirtar, nån tröja, nån klänning, flera par jeans osv. Och till råga på allt så vill inte bästa Sara ta betalt utan jag fick alltihop. Återigen, tusen tack fina, bästa Sara! Jag blir både rörd och glad över att du tänkte på mig och att jag har så himla mycket nytt att ta på mig nu :) Eftermiddagen avrundades med att vi for förbi Markus, Lina och lilla William vilket så klart var supertrevligt det också! Tycker verkligen det att dags att styra upp nån tjejkväll snarast! :)

Åter tillbaka till lugnet. När jag kom hem efter träningen lagade jag mumsig kycklingssoppa och när den var färdig myste jag ner mig i soffan till julkalendern. Äntligen verkar det vara en julkalender med lite kvalité! Roliga skådespelare och verkar vara en hyffsad story. JAPP, jag är 24 år och gillar fortfarande tanken på julkalendern, that's me! Nu har jag precis pyntat färdigt för julen. Några ljus är tända, julradio.se snurrar för fullt på datorn, ett par mysiga tjocksockar är på och jag ligger invirad i en filt med Casper på magen. Fredagkväll och jag julmyser och bara har det braaa.

1 kommentar:

  1. så otroligt söt du är ;) nej du är alltid min bästaste sarah hur mycket eller lite vi än träffas <3 /pia

    SvaraRadera