fredag 30 november 2012

Glöm inte hur viktigt det är att vila

Vi har 1 vecka kvar på Radiografi III kursen och som vanligt är det då fullt med examinationer. I veckan har jag känt mig stressad och sovit lite sämre. Det i samband med mycket träning är ingen bra kombination för mig. Jag får träningsvärk mycket längre och på ett annat/ondare sätt. Musklerna gillar det inte och försöker säga åt mig att sköta mig bättre. Sen blir jag slut. Så enormt trött. I veckan har till och med min motivation dalat. För första gången på mina snart 2 år som aktiv har jag fått tillbaka känslan "jag orkar inte", följt av "det är inte kul"... Det i sin tur har skrämt mig, då jag blir rädd att jag ska tappa det jag har i träningen.

Så jag vilade två dagar. Ingen combatonsdag. Och nu kan jag se på det bättre. Allting handlar om förutsättningar inför träningen och vad kroppen försöker ge för signaler. När det är mycket runtomkring med skola, jobb eller privatliv så tar det mer energi än man tror. Då blir mat, sömn och träning på "rätt nivå" oerhört viktigt. Tuffar man på som vanligt med hög träningsintensitet (och hela tiden vill ha mer, utmana MER, lyfter tyngre), äter lite knackligt och dessutom inte sover tillräckligt, då fyller man inte på med tillräckligt mycket energi. Kroppen får inte den återhämtning den behöver för att bli starkare, den blir svagare. Det går inte ihop helt enkelt.

Därför tänker jag vila idag också. Jag hade lunchspinning inbokat, men känner mig ganska färdig. Och snorig i snoken. Istället tänker jag julpyssla! Ta en lunch på stan och köpa mig en efterlängtad träningskalender och planera inför framtiden. Se serier och lyssna på julmusik. Ja och plugga... Men först, fylla på med mer energi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar