söndag 19 februari 2012

Om rutiner och längtan efter kommande vecka


För den som inte redan vet detta faktum, så är jag väldigt mycket en vanemänniska. Jag är en klockren Skalman. Jag mår som bäst när jag somnar före midnatt, vaknar 7-8 timmar senare, äter en ordentlig frukost och följande måltider med 4 timmars mellanrum, och mellanmål däremellan. På helgerna brukar de här rutinerna rubbas. Ni vet, man äter något godare/onyttigare, kanske äter ute eller blir bjuden på mat, stoppar i sig annat såsom godis, umgås med folk eller bara fastnar vid filmer/serier till långt in på natta. Så jag brukar sova ut på lördagar. (
Bortsett från ett kort avbrott då väckaren ringer, måste boka bodycombaten till onsdagen nu när de ändrat så de släpper biljetter kl. 6 på morgonen, men jag somnar om efter det!) Sen sover jag tills jag vaknar av mig själv.

Visst det är skönt att sova, det är wunderbart att sova! Eller att vila. Att slumra till i soffan efter ett skönt träningspass och känna lugnet. Men just att sova länge på förmiddagarna, och att vara uppe länge om nätterna - det är inte min grej längre! Det har varit det en gång i tiden, men nu är det helt annorlunda. Även fast jag sover lika många, eller oftast fler än mina normala 7-8 timmar, så är jag obeskrivligt trött och seg, och gäspar mig oftast igenom hela den dagen jag sover så länge. Jag känner mig alltid tröttare och som att jag har mindre energi, än om jag bara lyckats få ihop 6-7 timmars sömn och måste upp 04:30 för att åka till Umeå, samt komma hem efter den dagen, och träna!

Jag kom underfund med det här för ett par månader sedan. Söndagar, som alltid ägnas åt tvätt, veckostädning och matlagning för kommande veckan (och kvällsträningen, of course! tabata och combat ikväll!), blev därför lite omstyrda. Jag bokar numera alltid tvätt-tiden mellan 7-12 på söndagar. Och även om jag hittar på någonting och är uppe senare än vanligt även på lördagen, så drar jag mig upp på morgonen på söndagen. Trött och seg då med givetvis, det är ju inte så konstigt, men efter en dag av måltider på mina normala tider och efter träningen på kvällen, då är jag trött "som jag brukar" vara, och inte sådär obeskrivligt seg, orkar-ingenting-vill-bara-sova trött. Och måndagen så är jag back on track! Helt redo för den nya veckans utmaningar!

På tal om nya veckan, så ser jag sååå framemot den! Gällande träningen, ser upplägget ut såhär:

Måndag: VILA
Well, förutom armhävningsutmaningen med 21 + 25 + 21 + 21 + minst 32
Och plankanövningar
Tisdag: Bodypump
Onsdag: Bodycombat
Armhävningsutmaningen med 25 + 29 + 25 + 25 + minst 36
Torsdag: Löpning 8 km
Fredag: VILA
Well! Förutom armhävningsutmaningen med 29 + 33 + 29 + 29 + minst 40
Och plankanövningar
Lördag: VILA, förutom plankanövningar
Söndag: Tabata + bodycombat

Skolmässigt väntas en hemtenta som aktiveras imorgon på morgonen, så det blir i alla fall hemmastudier! På torsdag ska jag gå på teater och se en av mina absoluta favoritskådespelare, Eva Rydberg! :D Och på fredag, vet ni vilken awesome dag det blir då... då har Friskvårdskompaniet medlemsfest och vi bodycombatbrudar som brukar träna ihop ska följas och slå klackarna i taket! :D Åhhh PEPPAD! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar