tisdag 17 juli 2012

Knäet fick OK-stämpel

Besöket hos sjukgymnasten gick bra, jag gick igenom knäbesiktningen! Att det knäpper och knastrar är tydligen väldigt vanligt, efter undersökning och diverse tester kunde hon utesluta menisk- eller ledbandsskada. Knäleden var inte instabil på något sätt, det enda hon kunde känna var att bakre korsbanden var något mer "rörliga" än på vänster.

Hon var inne på samma bana som jag redan funderat över, överbelastning i samband med de tunga benböjen. Hon var dock ganska säker på att jag kompenserat med vänstersidans muskler och rekommenderade övningar jag redan kör fast med ett ben i taget, så att man stärker muskulaturen. Ivrig som jag alltid är tog jag en löptur till Friskvårdskompaniet som uppvärmning sen körde jag igång min rehabträning. Som jag delvis trodde att jag redan kört eftersom jag kunnat öka så på vikterna bara sen jag började vara i gymmet.

Men om jag säger såhär! Hur jag lyckats köra till exempel 5 set x 3 reps (visserligen få repetitioner MEN) på 115 kg senast i lördags, är lite av en gåta... för jag är Betydligt svagare i höger, både fram och baksida! Så nu är det operation stärka högersidan som gäller!

Glömde dock fråga om det går bra att kombinera med min vanliga träning utan bekymmer? Samma dagar kanske? Eller om det blir dumt. Jag får nog helt enkelt testa mig fram och känna efter.

2 kommentarer:

  1. Ja men så skönt att det inte var värre med knät då =) Phuuuu. Bara att köra på då. Vi ses väl i morgon va???

    SvaraRadera
  2. Jo det var skönt!! Hoppas bara jag lyckas få till det ännu bättre :) Självklart ses vi i eftermiddag! :D

    SvaraRadera