måndag 30 april 2012

Styrkan och nya favoritövningar

Igår var det äntligen dags för styrketräning för överkroppen!

Det mesta av min tid vid datorn spenderas åt att läsa om styrka kontra muskeltillväxt, set, repetitioner, övningar, TEKNIK and so on numera. Men jag är ju fortfarande en gröngöling... men en nyfiken sådan :) Även om man tycker att man kommit igång med träningen och har någorlunda bra grund, så är det verkligen annorlunda/nytt att köra tungt jämfört med att nöta, nöta, nöta och trötta ut muskeln. Bara den långa vilan mellan varje set, helst 2-3 minuter, är man ju något ovan med! Dessutom känns det helt annorlunda i musklerna, vilken kontakt man får! Om man ska relatera det till smärta så är det en helt ny smärta också, träningsvärken blir inte densamma. Jag blir mer stel och framförallt mer trött! Återhämtningen tar förmodligen mycket längre tid än när jag blandar cardio med uthållighet.

Det jag testade igår var i alla fall bänkpress, enarmsrodd, militärpress, ryggresning och dips. Jag kom på sen att jag skulle ha skippat ryggresningarna och slängt in mage, då jag kommer köra raka marklyft när jag kör underkropp, så där får jag med nedre rygg. Det tog sin lilla tid att hitta rätt vikter, jag går ju hellre ut för lätt och klättrar uppåt än för hårt på en gång. Men jag skrev upp alla set, repetitioner och vikter, så nästa gång blir det ett mer effektivt pass. Jag blev förvånad över hur kul det var att köra enarmsrodd och dips!

  

De ligger helt klart som favoriter just nu! Dipsen testade jag några stycken på 10-11 kg som hjälpvikt. Där fick jag såklart upp ögonen för chins också. Hur grymt vore det inte att fixa det... :) Jag tänker börja med negativa chins få se hur det känns!

TIPS: Trevlig läsning för oss träningsnördar finns på www.styrkelabbet.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar