tisdag 3 april 2012

Träningsveckan och prottegröt

Idag: bodypump + armhävningsutmaningen
Onsdag: bodycombat
Torsdag: tabata + armhävningsutmaningen
Fredag: VILA
Lördag: MARATON: aerobic, parträning (?), core och bodycombat, 4 x 25 min + armhävningsutmaningen
Söndag: löpning eller bodycombat
(Måndag: VILA, förutom nytt maxtest på armhävningarna, inför vecka 6)

Ser väl egentligen inte så märkvärdig ut! Ska bli himla kul med maratonpasset, aldrig lyckats vara med på nåt sådant förutom supersaturday i höstas. Men visst kommer det bli en tuff vecka... Armhävningarna tar på mer än man tror. Efter tredje dagen brukar jag vakna upp riktigt stel i bröstryggen, mellan skuldrorna och hela vägen upp till nacken. Och jag brukar tänka att "
jag är helt mosad". Utmaningen i sig är inte så kruxig, det knepiga ligger i att jag redan tränar ganska mycket, med inslag av armhävningar och andra övningar för bröst, axlar eller skuldror, och att återhämtningen därför inte blir direkt optimal. Men som ni vet: ingenting är omöjligt! Jag sköter mig så gott jag kan helt enkelt. Tillräckligt med sömn, näring (med betoning på protein) och stretching. Stretching är min näst bästa vän tror jag.

På tal om protein, så har jag fått en ny typ av favorit till frukost! Mycket enkelt och gott. Tidigare bestod den av gröten, en macka och ett kokt ägg. Men det blev lite tradigt, dag efter dag. Och de dagarna jag varierade blev det mest yoghurt med müsli och ägg, när det egentligen var själva ägget som blir lite enformigt. Men så läste jag en av alla dessa inspirerande bloggar som finns i cyberrymden, och hon tipsade om "proteingröt". Alltså att man knäcker ägget direkt i gröten, rör om, och tillagar det så. Jag var minst sagt skeptisk första gången, men nu tycker jag nästan att det är godare med ägg i! Det smakar fortfarande gröt, du kan fortfarande variera allt du vill ha på om det är sylt, kanel, nötter osv. Och det är bara en "mild" smak av ägg. Och en mastigare gröt. Mycket smidig kombination! Idag väntar pump, så idag lade jag till en macka med keso också. 28 gram protein, check!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar