söndag 20 maj 2012

Efter-gymmet-trött


Veckan som gått

Måndag: VILA + promenad 5 km
Tisdag: Bodypump
Onsdag: Bodycombat + promenad 5 km
Torsdag: Bodycombat
Fredag: VILA
Lördag: VILA
Söndag: Styrka underkropp + promenad 5 km

3 dagars vila istället för vanliga 2. Skippade fredagens löpning. Den här veckan har kännetecknats av en liten dos bekymmer. Och desto mer oro, över mina knän. Som förmodligen är överbelastade. Mest det högra, men dock båda. Det gör inte särskilt ont, men de känns annorlunda. Ansträngda. För att under träningen kännas helt normala. Sen kommer känslan efteråt. Eller efter att jag promenixat. Jag har absolut ingen lust att dra på mig några skador, så jag har rådfrågat både vänner och sjukgymnast om tips och råd. Och jag är väl inte dummare än att jag förstår att det har att göra med förändringen jag har gjort... mer styrka och promenixer än vanligt. Det är i alla fall mitt under knäskålen. Mer uppåt än neråt. Sitter jag länge kan det kännas som att det "drar" under knäskålen, upp mot låret, men jag känner ingen skillnad när jag stretchar framsida lår, vilket jag gjort extra mycket i veckan.

Så, det var inte med samma entusiasm och motivation jag klev in i gymmet idag. Jag hade bestämt mig redan från början att inte köra benböj. Och jag tycker verkligen om den övningen... Istället vart det

Bencurl 1 x 6 50 kg, 4 x 3 70 kg, 3 x 3 80 kg
Benspark 1 x 6 60 kg, 4 x 3 80 kg
Raka marklyft 1 x 6 40 kg, 4 x 3 50 kg, 4 x 3 60 kg, 2 x 2 65 kg
Utfall med vikter 2 x 4 25 kg, 2 x 6 30 kg
+ avslut i bensparken på 60 och 70 kg

I slutet av passet kändes det mycket bättre! Jag fick en teori när jag körde benspark. Redan på ganska låga vikter kände jag av högra knät vid full utsträckning, men när musklerna blev varma försvann det och det kändes bättre. Med tanke på att jag hamnade på samma vikter i både bencurl och benspark, kanske jag måste stärka framsidan ännu mer? Framsidan är en större muskelgrupp och ska vara starkare än baksidan, och just bensparken tog riktigt bra långt ner på låren runt knäna. Kanske är just det som behövs. Denna djungel! Jag hoppas på nöjdare knän nästa vecka i alla fall :)

Avslutade med negativa chins, "korta" och vanliga med hjälpvikt, bara för att!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar