lördag 5 maj 2012

Veckans styrka! Underkropp


Uppvärmning
(Cykling till friskvårds i crapvädret, motvind och isbitar till snö...) 5 minuter löpning med ökande hastighet, 5 benböj och 5 utfall/ben under 2 minuter

Benböj
Fortsatt uppvärmning/fokus själva rörelsen, djupet
---> 1 set med 10 reps på 20 kg
1 x 3 40 kg
2 x 3 50 kg
3 x 3 60 kg
2 x 65 kg
1 på 70 kg


I smithmaskinen. Jag tänkte prova med lös stång, men den var upptagen så jag orkade inte stå och vänta. Och det var kanske lika bra. Det känns mer tryggt/säkrare att köra i den som nybörjare. Om jag skulle vara för övermodig och tappa styrkan/hållningen, så är det ju bara att vicka fast stången så undviker man att lyfta på fel sätt. Men, samtidigt så tappar man ju stabilitetsträningen. Som jag egentligen är en sucker för... Så vi får se vart det landar. Jag kommer säkerligen att testa och se hur det går utan också. Jag läste om det här på styrkelabbet tidigare, intressant! Så hur gick det då? :) Bra! Och vad KUL det är! :) 65 kg kändes helt okej, så istället för att köra 3 set på den tänkte jag få till 2 på 70 kg, meeen det vart bara 1 ändå ;D Var nog så nära mitt maximum jag kunde komma där! I böjet märktes inte så stor skillnad, gick bra att köra lika långsamt ner, men sen försvann kraften på vägen upp... Det blev millimeter för millimeter upp också :) 

Raka marklyft
Uppvärmning/fokus själva rörelsen
---> 1 set med 10 reps på 20 kg
1 x 3 30 kg
1 x 3 40 kg
2 x 3 50 kg
3 x 3 60 kg

När jag var klar med benböjen var den fria stången ledig så jag gick dit. Det gick också bra! :) När jag hade kört 50 kg kändes det fortfarande så pass bra så jag trodde att jag skulle kunna öka mer än 60 kg, MEN, när jag körde 60 kg tappade jag greppstyrka. Helt plötsligt fick jag riktigt ont i händerna, vilket givetvis störde, så jag stannade där och körde igenom 3 set. 

Benpress
1 x 3 67,5 kg
1 x 3 85,5 kg
1 x 3 103,5 kg
1 x 3 112,5 kg

Bencurl
1 x 3 31,5 kg
2 x 3 40,5 kg
3 x 3 45,5 kg

Både benpress och bencurl blev lite hattigt gjorda, för benböjen och marklyften tog sån tid med all vila. Ännu mer effektivt pass next time! Skulle vilja lägga ännu mer fokus på benpressen och bencurlen, fler set. Och slänga in utfallen med vikter som jag hade tänkt ha med idag också. Men med uppvärmningen och de här övningarna var jag uppe i 1,5 h redan. Det känns länge? Men det kanske inte är så farligt när man kör så mycket vila?

Mycket nöjd med dagens pass i alla fall! Och tröttheten slog till bara nån timma efteråt... var ett måste med en powernap under eftermiddagen och nu skriker kroppen efter mera sömn, så goodnighty! :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar